A Yorum
  Acilis Sayfasi Yap Sik Kullanilanlara Ekle  

   
A yorum Kurum
iletisim
login
yayin ilkeleri...



yazi dizileri

Yazı karekteri : (+) Büyük | (-) Küçük

Bilâ Kayd ü Şart

Kategori Kategori: Ayorum Güncel | Yorumlar 0 Yorum | Yazar Yazan: Gündoğdu Gencer | 01 Mayıs 2010 01:07:46

Ankara'da toplanan Büyük Millet Meclisi'nin 20 Ocak, 1921'de, daha meclisin kuruluşundan 9 ay bile geçmemişken kabul ettiği Anayasa'nın (Teşkilât-ı Esasiye Kanunu'nun) birinci maddesi, "Hâkimiyet bilâ kayd ü şart milletindir" idi.

Fransızca “souverainité”, İngilizce “sovereignty” teriminin karşılığı olarak Osmanlı’nın son dönemlerinde “hakimiyet” sözcüğü benimsenmişti. Aynı kökten gelen “soverign” sözcüğü, hükûmdar / kıral / padişah / çar / sultan anlamına gelir. 
 
Hükûmdar “hüküm süren”dir, “hâkim olan”dır, “hükümrân olan”dır. “Hakimiyet” , “hükümranlık” monarşilerde hükümdardadır.  Daha sonra, 1935’te “hâkimiyet” sözcüğünün yerini “egemenlik” almış, bu ana ilke Türkçeleştirilip "Egemenlik kayıtsız şartsız milletindir" (egemenlik koşulsuz ve sınırsız olarak ulusundur) halini almıştı.  1921 anayasasında yer alan bu ilke birçoğumuzun sandığı gibi âni bir değişiklik sonucu olmamıştır.  1876 anayasasında hükümranlık hakkının temelleri tanımlanmamış, sadece bu hakkın “eski usul gereğince” Osmanlı hanedanından bir kimse tarafından kullanılacağı belirtilmişti.  1909 Anayasa değişikliğiyle milli egemenlik fikri ilk kez, padişahın cülûsunda “anayasaya riayet ve vatana ve millete sadakat” yemini etmesini zorunlu kılmıştı, yâni “vatan ve milletin” anayasa yoluyla ifade bulan üstünlüğü vurgulanıyordu.  Her yemin gibi bu yemin de elbette yemin eden kişinin buna ne denli içtenlikle bağlı olduğuna, “sadakat”ten ne anladığına, sonunda o kişinin, o hükümdarın dürüstlüğüne bağlıydı.  Yoksa lâf olsun diye edilen her yemin gibi anlamsız, içi boş olurdu.
 
1921’de, daha Kurtuluş Savaşı kazanılmamışken Anayasaya böyle bir madde konmuş olması, padişahlık kurumunun tanınmadığının, monarşinin sonunun geldiğinin habercisiydi.  600 küsur yıllık Osmanlı geleneğinin ve bunun şartlanmasının yıkılması, padişahı yok saymanın kabul edilmesi birçok kafa için elbette kolay olmadı.  Bunun yapılabilmesi için “Hâkimiyet bilâ kayd ü şart milletindir” gibisinden tereddüde yer bırakmayacak bir ilkenin konulması gerekliydi.  Bu ilke, hakimiyetin artık sultanda, padişahta olmadığının vurgulanması amacını taşıyordu.  Ayrıca, büyük çoğunluğu, bırakın eğitimi, okuma yazma bilmeyen bir halka “kuvvetler ayrılığı”ndan söz etmenin ne bir anlamı, ne de bir gereği vardı.  “Türk devleti” değil “Türkiye devleti”nden söz eden 1921 anayasasında kuvvetler birliği ilkesi kabul edilmiştir: “İcra kudreti ve teşrî selâhiyeti milletin yegâne ve hakikî mümessili olan Büyük Millet Meclisinde tecelli ve temerküz eder”.  Yâni Büyük Millet Meclisi sadece yasama yetkisine değil, yürütme yetkisine de sahiptir.  Köklü değişimleri gerçekleştirebilmek için buna gereksinme vardı.
 
Mustafa Kemal “hâkimiyet-i milliye”yi “bir vatan üzerinde yaşayan bir halkın bütün kararlarını kendisinin verebilmesi, yönetimini demokratik seçimlerle gelen siyasal partilerin oluşturduğu TBMM aracılığıyla seçmesi” biçiminde tanımlamıştı.  “Siz isterseniz hilâfeti de geri getirebilirsiniz” diyen Menderes’den başlayarak, “sandıktan çıktık” diyen Demirel’e, Özal’a ve şimdi de Erdoğan’a kadar meclise hakim olan partiler ve onların başındaki kişiler bu ilkeye dayanarak, “egemenlik kayıtsız şartsız milletinse, bu da TBMM ile ifadesini bulursa, biz de bu meclise hâkimsek istediğimizi yaparız” biçiminde yorumlama eğiliminde olmuşlardır.  Oysa “istiklâl-i tam” şiarı daha 1919’dan başlayarak “hâkimiyet-i milliye”den önce ve önde gelmiştir.  Bunlar, 1. Emperyalistlere ve mandacılara karşı bağımsızlık, 2. Padişah ve halifeye karşı bağımsızlık ve 3. İktisadi bağımsızlık. olarak özetlenebilir.
 
Bir yandan “hâkimiyet bilâ kayd ü şart milletindir” ilkesine sarılıp, öte yandan “istiklâl-i tam” (tam bağımsızlık) ilkesini göz ardı etmek ancak bizimkiler gibi şark kurnazlığı içinde olanlarda bulunduğu teşhis edilebilen bir hastalıktır.  Ancak, bir yanda Mustafa Kemal’i zaman ve mekândan soyutlayup her dediğini değişmez sayarak papağan gibi tekrarlayanlar olduğu sürece “tam bağımsızlık” kafası taşımayan, ya da bunun altını oymak isteyenlerin bu şark kurnazlığıyla karşı tarafa Mustafa Kemal’in başka sözleriyle karşılık vermesi hiç te şaşılası birşey değildir.  “Hâkimiyet bilâ kayd ü şart milletin ise biz de milletin temsilcisi olarak ‘babalar gibi satarız’, devir küreselleşme devridir” diyenlerin içtenliğinden, zekâ düzeyinden ya da dürüstlüğünden kuşku duymamak biraz güç oluyor.
 
“1921 anayasasında yasama ve yürütme erkleri (kuvvetleri) bir arada idiyse ve bu, Mustafa Kemal için geçerli idiyse şimdi de biz Atatürk’e bağlı kişiler olarak bunu savunuyoruz” demek ise ne içten olmamakla, ne zekâ düzeyi ile açıklanamaz.  Dindarların ahlâklı olması gerektiği varsayımı, ne yazık ki sorgulanır hale gelmiştir.  Ahlâksızlar, inandıklarını söyledikleri dinlerin en büyük düşmanıdır.
 
Evet, 1921 koşullarında yasama ve yürütme ayrılmamıştı ve Mustafa Kemal bunu anayasaya geçirmişti.  Bunu o zaman Mustafa Kemal’in yapmış olması, ya da onaylaması bugün bundan ileri geçilemez mi demek olmalı?  Düşünme özürlü, ya da düşünme tembeli kişiler zaman ve mekân içinde değerlendirme yapıp doğruya varmaktansa şu ya da bu kaynağı gösterir, “Kuran’da böyle yazıyor”, “Marx şöyle buyurmuş” ya da “Atatürk böyle demiş” diyerek ileri sürdükleri görüşlere geçerlilik kazanmaya çalışır.  Bugün demokrasinin “en az kötü” system olduğu hemen herkes tarafından kabul bulmaktadır.  Ve 1700’lerden başlayarak gelişen siyasal bilimler demokrasilerde kuvvetler ayrılığının demokrasilerin “daha az kötü” bir sistem olması için vazgeçilmez bir ilke olduğunda birleşmektedirler.  Bugünlerde Türkiye’de tartışılan anayasa değişikliği önerisine biraz da böyle bakmak gerekir. Fransız düşünür Montesqieu “yasama ve yürütme güçleri bir kişinin elinde toplanırsa özgürlükten söz edilemez” diyor.  Kaldı ki, her anayasa onu uygulayan gücün dürüstlüğü ölçüsünde değerlidir.  Ve de unutmamak gerekir ki, anayasal haklar, hukuklar, hepsi bir yana, insanların aç, çıplak, evsiz kalmadan yaşayabilmesi, eğitiminin, sağlığının garanti altında olması en önemli özgürlüktür.  Bunlar sağlanmıyor ya da sağlanamıyorsa kağıt üzerindeki en iyi yasalar bile anlamsızdır. 
 
Ne demişti Sermet Çağan: “aç kalmaya görsün insan, inançlarını bile yer”.


Facebook'ta paylaş   |   Twitter'da paylaş


 | Puan: 10 / 2 Oy | Yazdırılabilir SayfaYazdır

Yorumlar


Henüz Yorum Yazılmamış

Yorum Yazın



KalınİtalikAltçizgiliLink  
Simge Ekle

    

    

    

    







'Büyük Osmanlı Soygunu': 10 maddede Eric Adams davası…
İSTİHAB HADDİ
Türbülans vakaları iklim değişikliği etkisi mi?
Dünyanın gözü kulağı Ortadoğuda: İran-İsrail gerilimi tırmanıyor.
İsrail, Gazze'de yardım konvoyunu hedef aldı: Biri Avustralyalı 7 kişi öldürüldü

TRUMPİST BİR DÜNYADA ERTESİ GÜN
Seküler Yahudiler rahatsız: "İsrail, İran olacak"
Avusturya seçimleri: Aşırı sağ sandıktan birinci çıktı.
Avustralya binlerce vatandaşına Lübnan'ı terk etmelerini tavsiye etti.
New York Belediye Başkanı Türkiye'den rüşvet mi aldı?

Türkiye işçiler için bir cehennem
İkinci Trump dönemi: Küresel ekonomi nasıl etkilenecek?
AB, çoğunluk sağlanamamasına rağmen Çinli elektrikli araçlara ek gümrük vergisini onayladı.
Türkiye'de ekonomi politikaları konkordato ve iflasları patlattı.
Türkiye'de açlık sınırı 20 bin TL'ye dayandı

Türkiye'de Covid-19 salgını yaşam süresini azalttı.
Uzmanlar uyardı: "Uzun yaşayanlardan tavsiye almayın"
Fahri Kiamil
İki annenin başlattığı akıllı telefon karşıtı hareket çığ gibi büyüdü
Afganistan'da onlarca arkeolojik alan buldozerle yıkılarak yağmaya açıldı.

"İNEK BAYRAMI" ekitap
Dünya tarihini şekillendiren 6 içecek türü
Taş Kağıt Makas Oyunu (Jan Ken Pon)
"DUHOK KONUŞUYOR" ekitap
ENTERNASYONAL

Tokyo’dan Hasanlar’a, Kudüs’te bir mahkemeden bizim buralara…
“KADERİMİZ DIŞARDAN YAZILAMAZ - DIŞARI KADERİ BELİRLEYEMEZ…”
Niyetime İlham
KİBİRLİ GÜÇ ZEHİR - ERDEMLİ BİLİM PANZEHİR
KARARLILIK - KİŞİSEL ALTYAPI

Yarasaların azalmasıyla bebek ölümlerinin ilişkili olduğu ortaya çıktı.
AB İklim İzleme Servisi: 2024 yazı kaydedilen en sıcak yaz oldu.
Akdeniz'deki yaşam yok oluşun eşiğine gelmiş.
Su üzerindeki iklim değişikliği baskısı Türkiye'yi su fakiri olmaya sürüklüyor.
Türkiye ve Yunanistan'daki kültürel miras alanlarının en az üçte biri yükselen deniz seviyesinin tehdidi altında.

Türkiye, kişisel verileri en çok sızdırılan 19.ülke
Apple otomobili ABD'de üretime bir adım daha yaklaştı.
Yaşgünün Kutlu Olsun James Webb Uzay Teleskobu
Su ve deterjan olmadan çalışan bir çamaşır makinesi
Akıl okuyabilen robot tasarladılar

İncil'de sözü edilen mistik ağaç 1000 yıllık tohumla yeniden yetiştirildi.
Karıncaların 66 milyon yıldır tarım yaptığı ortaya çıktı.
Antik Mısır'daki popüler masa oyununun şaşırtıcı kökenleri ortaya çıktı.
At binmenin kökenine dair ezber bozuldu.
Stephen Hawking'in ünlü paradoksu çözülmüş olabilir: Kara delikler aslında yok mu?

2023 yılında Türkye’de çocukların cinsel istismarı hakkında 40.000'den fazla dosya açıldı.
Çalışanların geliri son 20 yılda azaldı.
Türkiye’den göç eden Türklerin sayısında 5 yılda %243 artış
BM: Dünya nüfusu 2084'ten itibaren gerileyecek
Dünya nüfusunun ruh sağlığı giderek bozuluyor

Madeleine Riffaud est partie
GELDİKLERİ GİBİ GİDERLER
JOYCE BLAU, 18 Mart 1932-24 Ekim 2024
HIZLANAN TARİH
DERTLİ-MİR-DÖNE

Nereden Geldi Nereye Gidiyor
Atamın Sözleri
Cumhuriyet 101 Yaşında
Kadın ve Erkek
MAZRUF

Mimar Sinan: Bir Dehanın Yükselişi ve Osmanlı Mimarisinin Zirvesi
İskandinav Göçleri ve Vikinglerin Avrupa Üzerindeki Etkisi
Hümanizm Nedir?
Osmanlı’da kahve kültürü, Osmanlı’da kahve isimleri..
Amerika’da Ayrımcı Politikalar ve Siyahi Mücadele Tarihi


kose yazarlari En Cok Okunanlar
Son 30 günde en çok okunanlar
En Cok Okunanlar










Basa git