|
|
Saraybosna'nın Kalbi 'Takva'nınKategori: Kültür/Sanat | 1 Yorum | Yazan: A Yorum | 27 Ağustos 2007 06:29:06 13'üncü Saraybosna Film Festivali'nde büyük ödül Türk Yönetmen Özer Kızıltan'ın Takva adlı filmine verildi. Saadet Işıl Aksoy da "Yumurta" filmindeki rolüyle en iyi kadın sanatçı ödülünü aldı.
Saadet Işıl Aksoy da en iyi kadın sanatçı ödülünü aldı. İngiliz aktör Jeremy Irons’ın başkanlığını yaptığı büyük jüri, Özer Kızıltan’ın Takva filmini, “Saraybosna”nın Kalbi” ödülüne layık gördü. Takva 25 bin Euro’luk para ödülünün sahibi oldu. Saadet Işıl Aksoy da “Yumurta” filmindeki rolüyle en iyi kadın sanatçı ödülünü aldı. En iyi erkek sanatçı ödülü ise Kibar olmak zor” filimindeki performansıyla Boşnak aktör Sasa Petroviç’in oldu.. bu yıl “Saraybosna’nın Kalbi” ödülü için 10 film yarıştığı festivale, Türkiye’den Takva’nın yanı sıra, Semih Kaplanoğlu’nun Yumurta ve Zeki Demirkubuz’un Kader filmleri de katılmıştı. TAKVA'nın konusu Muharrem, 1863 Balkan savaşında İstanbula göçmüş Arnavut bir ailenin son ferdidir. İstanbulun en eski semtlerinden biri olan Süleymaniyede babasından kalma küçük ahşap evde tek başına yaşama tutunmaya çalışmaktadır. Babasının arkadaşının eski handaki çuvalçı dükkanında 11 yaşından beri aynı işi yaparak 45 yaşına kadar gelmiştir. Ailesi ve mahallesinden aldığı eski İstanbul-İslam ahlakı Muharrem�i içine kapalı, ailesine bağlı, cinsel istekleri kötü bir ahlak sapması olarak görüp; onları sürekli bastırarak değişen bu dünyada başını beladan, günahtan ve kötü olan her şeyden uzak tuttuğunu sanan biri haline getirmiştir. Annesi ve babası öldükten sonra küçük olan dünyası iyice küçülmüş, nerdeyse tek başına kalmıştır. Ailesinden kalan küçük eve bile bakamamakta, onlardan kalan ve artık iyice eskimiş eşyaları bile yeniliyemediğinden onları kullanmaya devam etmektedir. İşyerinde ise hiç zeka istemeyen çalışma koşullarını 34 yıldır değişmeden ve yeni bir gelecek kaygısı olmadan sürdürebilmesini yine babasından kalan bir hatıraya devam edercesine haftada bir gittiği islami bir tarikatın öğretisinde bulunan mütavazilik, haddini bilmek ve tevekküle uymak gibi mistik öğretiyle örtmüş ve böylece mutlu olmayı başarabilmiştir. Cinsel yaşamındaki başarısızlığını ise "uçkuruna sahip olmak" olarak görmeyi tercih etmektedir. Annesine olan aşırı sevgisi, annesinin ölümüne rağmen değişmemiş, ev içi yaşamını hala annesinden gördüğü gibi sürdürmüştür. Yaşamındaki tüm sorunları nerdeyse kendisine unutturan İslam-tarikat öğretisine sımsıkı sarılmış ve bu öğretiden uzaklaşmamak adına kendi zihninde olağanüstü bir Tanrı korkusu-sevgisi oluşturmuş ve bu korku-sevginin sınırını aşmamaya özen göstermiştir. Kendine ördüğü bu örtü, gittiği İslami tarikatın da dikkatini çekmiş, Tanrı korkusu-sevgisinden oluşan bu örtüden onlar da yararlanmak istemişlerdir. Büyük bir güven ve dünya malına özenmeme duygusuna ihtiyaç olan bir sorumluluğu yerine getirebileceği düşünülerek Muharrem�den tarikatın idari işlerinin bir bölümünü idare etmesi iştenmiştir. Bu sayede Muharrem birden dışa kapalı bir yapıya sahip olan tarikatın dışardan görünen yüzü olmuş, tarikata duyulan mistik saygının ve bunun sonuncunda doğan maddi gücün görünürdeki temsilcisi haline dönüşmütür. Artık Muharrem tarikata ait taşınmaz mülkün tamiri, bakımı, onarımı ve tabiki gelirlerini takip eden biri olarak küçük çuvalçı dükkanından, o çok kaçındığı kocaman dünyanın günlük insan ilişkilerinin içine düşmüştür. Artık hayatında yanlızca yüzyıllık ahşap mahallesi yoktur; koca İstanbul şehrinin betonlaşmış yeni yüzü ve bu betonlaşan İstanbul�un beton gibi sert fakat yine beton gibi çabuk dağılan insan ilişkileri de vardır. Artık eskisi gibi değildir Muharremin hayatı. O sakin ve zaten her bir sonraki gün aynı geçecek hayatı şimdi koşturmacayla ve hiç alışık olmadığı yeni sürpirizlerle doludur. Sürekli bastırmaya çalıştığı cinsel hayatı kendisine aşırı güven duyan şeyhinin evlenmesini önermesiyle tetiklenmiş, kendine söylenen herşeyi yerine getirme alışkanlığını ise artık yanında başka kişiler çalıştırıp onlara buyruk vermeye dönüştürmüştür. Bu hızlı dönüşüm, Tanrı sevgisi ve korkusu arasındaki dengeyi Muharremin zihninde bozmuş, Tanrı sevgisi azalıp günahlar başlayınca Tanrı korkusu Muharremin zihnini kemirmeye ve sonunda da yok etmeye kadar varmıştır. Aslında sorun acaba gerçekten de sevgi-korku arasındaki dengenin bozulması mıdır, yoksa...
Yorumlarmustafa tas
{ 27 Ağustos 2007 06:32:11 }
Gercektende son donemlerde seyrettigim en iyi gercekci ve tarafsiz calisma... Tum emegi gecenleri Kutlarim
Diğer Sayfalar: 1.
|
| Tüm Yazarlar |
|