A Yorum
  Acilis Sayfasi Yap Sik Kullanilanlara Ekle  

   
A yorum Kurum
iletisim
login
yayin ilkeleri...



yazi dizileri

Yazı karekteri : (+) Büyük | (-) Küçük

Klasik Çin Resim Sergisi

Kategori Kategori: Ulus Yazıları | Yorumlar 0 Yorum | Yazar Yazan: Cemil Eren | 24 Ocak 2009 11:24:08

Ressam Cemil Eren'in, Ulus gazetesindeki Resim köşesinden sizler için seçtiğimiz, Ankara'da açılan Çin resimleri sergisi üzerine, 2 Ocak 1962 tarihli bir makale. "Çinli ressamın elinde fırça, sulu boya ve mürekkep kullanarak, çok kudretli bir ifade aracıdır. Esasen yazıyı da fırça ile yazan Çinlinin okuma yazma öğrenmiye başladığından itibaren elinde fırça vardır."

2 Ocak 1962 - Ulus Yazıları
 

Cebeci’de Konservatuvar’da açılan Çin resimleri sergisini görmedinizse yazık! Halen Taipei’de saklanan eski imparator sarayına ait resimlerin renksiz reprodüksiyonları...

Andres Mairaux (Les Voix du silence) adlı kitabında: Çin’de resim müzesi bulunmadığını, mevcut resimlerin saraylarda, konaklarda veya koleksiyonlarda olduğunu , bunları görmenin güçlüğünü; hele kopyalarını, fotoğraflarını almanın her zaman mümkün olmadığını yazar. Böyle olunca, Cebeci’de açılan sergi iyice önem kazanıyor. 7. yüzyıldan 18. yüzyıla kadar olan süre içinde yapılmış resimlerden, orijinallerinin büyüklüğünde, renksiz reprodüksiyonlar Çin resmi hakkında fikir verecek kadar boldu.
 
 
Çin’de resmin gelişmesi
 
Duvarlarını örüp kendi içine kapanan Çin’de resim yazı ile birlikte gelişmeye başlamış.Japon resmini büyük ölçüde etkilemiş, eski Orta Asya komşuluğu dolayısiyle Türk minyatürleri üzerinde de etkisi olmuştur. Japon resmi tamamen Çin resmi etkisinde gelişmiştir.Uzun yüz yıllar süren komşulukları, kültürel ve toplumsal ilişkileri yüzünden etki büyük olmuştur. Türk resmi üzerindeki etkisi o kadar büyük olmamakla beraber,yüz yıllar boyunca zaman zaman Çin’den bir şeyler gelmiştir. XV. Yüz yılda yaşamış olan, geleneksel minyatür tarzından ayrı bir biçimde resim yapan Mehmet Siyahkalem’in insan ve hayvan figürleri ile bu sergide bulunan  ( I YUAN – CHI) nin maymunlar ve kedileri (11. yüzyıl) arasındaki benzerlik, ressamı bilinmeyen saray çalgıcıları (M. S. 14. yüzyıl) ile, 18. Yüzyıl da yaşamış olan ünlü minyatürcümüz Levni’nin çalgıcıları arasındaki benzerlik bunu doğrulamaktadır.
 
Çinli ressamın elinde fırça, sulu boya ve mürekkep kullanarak, çok kudretli bir ifade aracıdır. Esasen yazıyı da fırça ile yazan Çinlinin okuma yazma öğrenmiye başladığından itibaren elinde fırça vardır.  Çin yazısının ideographique karakteri resimde büyük bir ustalık kazanmalarında başlıca etken olmuştur.  Çin resminde belli resim konularından başka bir takım değerlerin sembolü olan motifler vardır: Yabani erik çiçeği şiddetli soğuklara dayanabildiği için cesaretin sembolüdür. Bambu motifi faziletin; orkide inceliğin, güzelliğin; krizantem doğruluğun sembolleridir.
 
 
Resimde perspektif yok
 
Çin resminde Rönesansın getirdiği anlamda perspektif yoktur, ama Çin’li ressam uzayı iki boyutlu tualinde göstermesini gayet iyi bilir. Çin resminin en büyük özelliklerinden biri uzayın resmedilmesidir. Ön planda dantel gibi işlenmiş ağaçlardan sonra, arka planlarda buğular arasından yükselen sivri yalçın kayalar görülür. Kayalar çok kere bir gölün yüzeyine yayılmış sisler arasında, bulutları delerek göklere yükselmiş gibidir. En uzaklarda bulunan dağlar, Çinli ressamın olağanüstü suluboya kullanma yetisi ile bir kaç fırça darbesi ile yapılmıştır. Çizgiler sert değildir. Islak tuval üzerinde çok sulu olarak alınan boya, fırçanın bir hareketi ile ani bir çizgi olur ve hemen arkasından ıslak yüzeyde iki tarafa yayılarak, yavaş yavaş eririr ve harikulade bir yumuşaklık alır. Dağların buğulu, sisli fakat uçsuz uzaklığını veren bu tekniktir. Çin resminde figür peyzajın bir unsuru olarak bulunur. İnsanlar peyzaj içinde ayrı ve önemli bir yer almazlar. Bir ağaç gibi, yaprak veya çiçek gibi bütünü tamamlayan bir detay olarak mevcutturlar.  
 
 
Sergiyi dolaşalım
 
Sergi salonuna girer girmez karşımıza İmparator T’Aİ TSUNG çıkar. Sağlam yapılı bir bünyesi ile toprağa öyle bir basışı vardır ki vücudun bütün ağırlığını hissedersiniz. Aslında çok zarif çizgilerle çizilmiş, elbisesinin  göğsüne ve eteğine dragon resimleri yapılmıştır. Bunun dışında çok sade bir giyimi vardır. Sağlam desen anlayışı ve kuvvetli ifade, portre ve figürlerde hep vardır. ÖrneğinŞ Cengiz Han portresi, İmparator WU Tİ portresi.
 
Çin resmi ipekli kumaşlar üzerine yapıldığından, kalabalık kompsizyonlar ya dikine gelişir veya yanlamasına.  General KUO - TZU - Yı’nın Uygurlar tyarafından karşılanışı, hediyeler getiren yabancı elçi ve panaromik manzarada olduğu gibi.
 
Rönesansın getirdiği perspektif bilinmediğinden uzaklarda olan olaylar, minyatürde olduğu gibi üst üste yerleştirmeyle belirtilmiştir. Esaretten kurtulup memleketine dönen Çin alimi TSAİ – YSUNG, kızı WEN CHİ’de bu gayet belirlidir. Ön planda serbest bırakılmış atlar, ikinci planda alimi ziyaret etmek için sıralanmış insanlar, üçüncü planda alim, kızı, çocuklar, nedimeler. En arka planda yine insanlar ve bir deve resmi. 14.yüzyılda yapılmış Yİ – LUNG – CHİNG’in Han Sarayı da yine bu perspektif düzeni ile yapılmıştır. Sarayın dışı ile birlikte içindeki ayrıntılar da görünmektedir. Fırtınadan kaçan manda sürüsündeki  (12.yy.) ağaçlar COROT’un saydam, gelin gibi süzülen ağaçlarına ne kadar da benziyor. Dağ geçidinde seyyahlar (8.yy ressamı Lİ CHAO – TAO) dikine yapılmış bir komposizyon, çok stilize, diklemesine iyi yerleştirilmiş, etrafı bulutlarla çevrenlenmiş dağlar, sarp kayalar. Her şey en küçük ayrıntısna kadar bütüne zarar vermeden dantel gibi işlenmiş ağaçlar. Bu ağaçlar altında dinlenen insanlar, başı boş bırakılmış atlar. İki tane saksağanlar resmi var ki, çok nefis. Her an sıçrayacakmış gibi, uçak dgibi duran, tetikte saksağanlar. Bu sinirli hareketin komposizyona dağılışı.  12.yy da LİN CHUN tarafından yapılmış. Aradan 8 yüzyıl geçtiği halde ne kadar yeni bir resim. Siyah beyazı ve leke dağılışı ile soyut resimlerden farksız.
 
Belli bir sergi salonu olmadığından, sergiler hangi bucakta boş salon bulunursa orda açılıyor. Bu yüzden bu sergi de gereken ilgiyi  göremedi. Halbu ki böyle bir kültür alışverişinden yararlanacak olan bizlerdik.
 
Sergi Ankara Çin Büyükelçiliği ve Taipei Çin -Türk Kültür ve Ekonomi Cemiyeti tarafından hazırlanmış. Çin resmini daha iyi tanımamıza imkan vermekle Cemiyetin bu davranışı Ankaralı resımseverleri çok sevindirdi.
 
 

Facebook'ta paylaş   |   Twitter'da paylaş


 | Puan: Henüz oy verilmedi / 0 Oy | Yazdırılabilir SayfaYazdır

Yorumlar


Henüz Yorum Yazılmamış

Yorum Yazın



KalınİtalikAltçizgiliLink  
Simge Ekle

    

    

    

    







Dünyanın gözü kulağı Ortadoğuda: İran-İsrail gerilimi tırmanıyor.
İsrail, Gazze'de yardım konvoyunu hedef aldı: Biri Avustralyalı 7 kişi öldürüldü
DEVLET-ULUSTAN FEDERASYONA, ekitap
Dünyada altın madenciliği nasıl yapılıyor, kazalar ne kadar yaygın?
Afganistan: Aktivistlerden kadınlar için online dergi

AFP'den SADAT iddiası: Nijer'e bin paralı asker gönderildi.
Yeni Kaledonya'da neler oluyor?
Rusya: İngiltere'ye ait hedefleri vurabiliriz
AB, Türkiye'ye verdiği mülteci fonunun nasıl harcandığını öğrenemiyor.
Avustralya Dışişleri Bakanı Wong: Filistin'i tanımaya hazırız.

Tayland esrarı yeniden yasaklıyor.
İstanbul kirada Avrupa’nın lideri
Türkiye AB’nin 6 milyar Euro mülteci yardımını nasıl harcadı, AB Sayıştayı’nın eleştirileri neler?
Yoksulluk sınırı bir yılda 24 bin TL arttı.
Türkiye son 20 yılda faize 563 milyar dolar ödedi

Fahri Kiamil
İki annenin başlattığı akıllı telefon karşıtı hareket çığ gibi büyüdü
Afganistan'da onlarca arkeolojik alan buldozerle yıkılarak yağmaya açıldı.
Franz Kolschitzky: Viyana Kuşatması'ndan Kalan Kahveleri Değerlendiren Girişimci
Kış güneşi arayan Britanyalıların adresi Türkiye

"İNEK BAYRAMI" ekitap
Dünya tarihini şekillendiren 6 içecek türü
Taş Kağıt Makas Oyunu (Jan Ken Pon)
"DUHOK KONUŞUYOR" ekitap
ENTERNASYONAL

KİBİRLİ GÜÇ ZEHİR - ERDEMLİ BİLİM PANZEHİR
KARARLILIK - KİŞİSEL ALTYAPI
TARİHSEL KİŞİLİK
TARİHSEL İNSAN
SÜREÇ VE TARİHSEL ÖZNE

'Yeşil İslam' Endonezya'yı iklim çöküşünden kurtarabilir mi?
İsviçreli kadınlar AİHM'de görülen iklim değişikliği davasında zafer kazandı.
Yorgun dünya artık yavaş dönüyor
Avustralya’daki dev yosun ormanlarını yapay zekâ koruyor
2023'te sıcaklık rekoru kırıldı

Apple otomobili ABD'de üretime bir adım daha yaklaştı.
Yaşgünün Kutlu Olsun James Webb Uzay Teleskobu
Su ve deterjan olmadan çalışan bir çamaşır makinesi
Akıl okuyabilen robot tasarladılar
Sanal Gerçeklik, Artırılmış Gerçeklik , Metaverse, Sanal Uzay Nedir?

Bilim insanı Matthieu Juncker ekosistemi gözlemlemek için ıssız adada 8 ay tek başına kalacak.
Beynine çip takılan kişinin düşünceleri 25 dakika boyunca okundu.
14 Mart Pi Günü, Günün Kutlu Olsun Pi !
Tüm canlılar için en ideal sıcak
Avustralya’da 350 kişinin konuştuğu yeni bir dil gelişti

İstanbulluların %44'ü kıt kanaat geçiniyor
Türkiye artık yabancılar içinde ucuz değil…
2023'te 282 milyon insan açlık yaşadı.
Servet dağılımı adaletsizliği: Türkiye'de %1’lik kesim servetin %40’ını alıyor
BM Raporu: İsrail'in Gazze'ye yönelik saldırısında soykırım suçu iddiası

GEÇİTKALE'DEN GELİYORDU...
GENÇ BİR YAZARA BİRKAÇ TAVSİYE
DEĞİŞİYOR, YOKSULLAŞIYOR
“KİRAZ ZAMANI” SERÇELER, KİRAZ AĞACIMIZ, RAZZİA
Enflasyon Rehberi

DEVLETİN CİDDİYETİ
UCUZ ET
Hesap
---İST
SANDIK

İskandinav Göçleri ve Vikinglerin Avrupa Üzerindeki Etkisi
Hümanizm Nedir?
Osmanlı’da kahve kültürü, Osmanlı’da kahve isimleri..
Amerika’da Ayrımcı Politikalar ve Siyahi Mücadele Tarihi
Dünyanın İlk Destan Kahramanı: Gılgamış


kose yazarlari En Cok Okunanlar
Son 30 günde en çok okunanlar
En Cok Okunanlar










Basa git